Chat GPT: bedreiging of kans?
De media staat er vol mee: Chat GPT. Je hebt er vast over gehoord of gelezen. En het roept bij veel mensen de vraag op: is het een kans of een bedreiging?
First things first: misschien was je even uit de roulatie, heb je geen krant gelezen of geen journaal gekeken. Ik kan het me niet voorstellen, maar het kan...
Speciaal voor jou dan: Chat GPT is de nieuwe AI chatbot van Open AI, het bedrijf dat ook achter Dall-E zit. Deze chatbot levert antwoorden op een vraag en deze basseert het op online zoekwerk.
Vrij geavanceerd allemaal. Chat GPT kan hele boekverslagen voor je schrijven. Of spreekbeurten. Zonder dat je daar ook maar iets voor hoeft te doen.
Nou ja: je moet natuurlijk wel leren om de juiste prompt te geven, de juiste opdracht. En dat is nog best even puzzelen. Vooral omdat in de meeste genererende AI betaald moet worden voor elk resultaat op een prompt. Je betaald dus om te leren.
Chat GPT is vooralsnog gratis. Probeer 'm hier vooral eens zelf!
Dan nu naar de vraag: is deze enorme stap in ontwikkeling een kans of een bedreiging voor het onderwijs?
En eerlijk gezegd is dit wat ons betreft geen vraag. Wij als leerkrachten zijn immers op aarde om onze leerlingen klaar te stomen voor een leven in de maatschappij. En die maatschappij veranderd voortdurend. Aan ons om in te schatten wat blijft en wat niet.
En daar ontstaat een veel betere vraag: is AI een blijvend iets? En deze vraag is al lang beantwoord: AI is al niet meer weg te denken uit de toekomstige maatschappij.
Fijn om je leerlingen dus alvast kennis te laten maken. En natuurlijk hoeft het niet over ethische vraagstukken te gaan. Al belandde ik laatst met een groep 8 in een mooi gesprek over de toepassingen van AI.
Als methode zijn wij altijd op zoek naar de nieuwste ontwikkelingen. We volgen trends op de voet, en testen ze in ons analoog onderwijs. Zo gaan we bijvoorbeeld dit jaar voor het eerst met een groep 8 een musical schrijven waarvan de tekst deels is geschreven door Chat GPT.
Je hoort het al: wij zien de kansen. En wie weet zie je Chat GPT, of een andere vorm van AI wel terug in onze methode. Als we de vertaalslag van het gebruik van AI in onze analoge lessen naar digitaal gebruik gemaakt hebben (hoe passend) laten we het je weten!
Het zijn enerverende tijden. Zullen we er het meeste uithalen voor onze leerlingen?