Dé manier om jouw leerlingen aan het zingen te krijgen

Hoe krijg ik mijn leerlingen aan het zingen?

Op onze tweede beursdag kreeg ik deze mooie vraag. Mooi omdat hij eerlijk, open en kwetsbaar is.
Want wat wordt hier eigenlijk gezegd? Mijn leerlingen zingen niet. En wat kan ik doen om ze wel aan het zingen te krijgen?

Het meest voor de hand liggende antwoord is open, eerlijk en heel confronterend.
En een kwetsbare vraag en een confronterend antwoord hebben wat tijd en ruimte nodig. En laat nou net die twee elementen ontbreken op een beurs als de NOT. Dus als jij diegene was die ik onomwonden antwoordde, of als ook bij jou deze vraag speelt, hier het antwoord vanuit iets meer rust.

Laat me duidelijk zijn: je leerlingen zingen niet omdat er iets aan de hand is.

En dit wil je niet horen, maar er is waarschijnlijk iets met de veiligheid in je klas. En jij wil precies weten wat dit is als je wil gaan zingen met je leerlingen.
Meteen goed om te weten: dit ligt waarschijnlijk niet aan jou. Maar hier moet je wel beginnen met zoeken. Je moet honderd procent zeker weten dat het niet bij jou vandaan komt. Stel jezelf eens de vraag: vind ik het raar om met mijn klas te zingen?

Als het antwoord ja is, of een beetje, dan weet je waar je aan moet werken. De veiligheid begint bij jou. Jij bent het voorbeeld waar leerlingen naar kijken. Jij bepaalt in grote mate wat wel en niet geaccepteerd wordt door de groep.

Maar meer waarschijnlijk is dat er iets speelt in je groep. Dit kan van alles zijn: van een ruzie op het schoolplein in de vorige pauze, tot iets ernstigs als pesten. Of een ontwikkelend zelfbewustzijn.

Je wil dit boven tafel én opgelost hebben voordat je met je klas aan zingen begint.

Zingen is bij uitstek het meest kwetsbare wat je met je leerlingen kunt doen op muzikaal gebied. Het is niet voor niets dat onze methode zingen als uitgangspunt neemt om alle andere werkvormen aan op te hangen. Als leerlingen leren zingen en als ze leren dat het heel normaal is om samen te zingen dan leren ze eigenlijk dat het okay is om je kwetsbaar op te stellen in een omgeving die veilig is. En dat is een tamelijk belangrijke les die ze voor de rest van hun leven bij zich zullen dragen.

De beste manier om een klas aan het zingen te krijgen begint in groep 1. Wekelijks zingen en niet stoppen tot ze in groep 8 van school gaan. In de onderbouw is het makkelijk beginnen, omdat de leerlingen dan nog niet zo zelfbewust zijn.

Maar wat als je school niet wekelijks schoolbreed muziekles geeft? Dan is DIT het moment om daar een balletje over op te gooien. Ga schoolbreed op zoek naar een muziekmethode en begin!

En ondertussen ga jij aan de slag met je klas: je probeert door te praten het probleem boven tafel te krijgen. Zodra dit op tafel ligt kun je er iets mee. En dan kun je ook gaan zingen.

Natuurlijk gaan je leerlingen niet in één keer zingen. Maar het gaat lukken. Geloof mij. Er is nog nooit een klas geweest die ik niet aan het zingen heb gekregen. En ik heb wat klassen gezien de laatste vijftien jaar. En als ze eenmaal zingen bereid jij je voor. Je gaat niet achterover leunen. Want ze blijven niet automatisch zingen. Daar moet je moeite voor doen. Wekelijks een muziekles en open staan voor de veiligheid in je groep.

Uitgebreid genoeg toch, dit antwoord? Ik hoop dat je er iets mee kan...

Vorige
Vorige

Dit wordt de game-changer in muziekeducatie

Volgende
Volgende

Dit hebben wij geleerd op de eerste beursdag